Etkinlik Bilgileri

Etkinliğin Amacı;

Bu projenin amacı Kimya ve Fen Bilgisi Öğretmen adaylarını, kimya konularını anlatırken kullanabilecekleri web 2.0 araçlarından haberdar etmek, uygulamalı eğitimlerle web 2.0 araçlarının konunun işlenişindeki farklı aşamalarda kullanımları konusunda farkındalıklarını arttırmak ve henüz mesleğe başlamamış öğretmen adaylarına derslerine teknolojiyi entegre edebilecek davranışı kazanmalarına yol açabilecek inancı sağlamaktır. Teknolojinin hızlı gelişimi takip etmeyi zorlaştırmakta ve daha önce teknoloji entegre ders işlememiş veya bu kapsamda derse yardımcı materyal hazırlamamış öğretmen adaylarının meslek hayatlarında teknolojiyi kullanma konusundaki endişelerini en aza indirmek oldukça önemlidir. Bu bağlamda daha önce birincisini gerçekleştirmiş olduğumuz projede gördüğümüz eksikliklerde üzerinde de çalışarak bu projede Kimya ve Fen Bilgisi Öğretmen adaylarının tamamı uygulamalı eğitimlerle derslere entegrasyonunun önemini kavraması, web 2.0 araçlarının sınıflandırılması hakkında bilgi edinmesi ve derslerinde kullanabilecekleri web 2.0 araçlarını tecrübe ederek konuların kalıcılığı üzerindeki etkiyi kendileri üzerinde görmeleri son olarak ise EBA platformu üzerinden kullanabilecekleri etkileşimli materyaller hakkında bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır.

Etkinliğin Konusu; 

Kimya ve Fen Bilgisi öğretim programlarında yer alan birçok konunun web 2.0 araçlarının farklı özellikleri kullanılarak anlatılması ve öğretmen adayları ile uygulama yapılması, Eğitim Bilişim Ağı üzerindeki etkileşimli içeriklerin kullanımı hakkında bilgi verilmesi ve öğretmen adayları ile uygulama yapılması,  Arttırılmış gerçeklik uygulamalarının konu anlatımında kullanımının gösterilmesi ve öğretmen adayları ile uygulama yapılması, bazı konularda Ters yüz sınıf modeli ve argümantasyon gibi farklı yöntemlerle web 2.0 araçlarının kullanımının gösterilmesi ve öğretmen adayları ile uygulama yapılması, web 2.0 araçlarının sınıflandırılması ve derslerde teknoloji entegrasyonunun örnekler ve uygulamalarla anlatılmasıdır

Etkinliğin Kapsamı;

21 yüzyıl becerileri kapsamında eğitim hayatının çıktıları arasında öğrenciye kazandırılması gereken beceriler arasında yer alan Bilgi ve İletişim Teknolojileri (ICT) Okuryazarlığının önemi özellikle Covid-19 salgını döneminde ön plana çıkmıştır. Salgın döneminde UNESCO verilerine göre teknolojinin gerisinde kalan veya bu alanda kendini yetiştirmiş eğitimci ve öğrenci eksikliği gibi nedenlerle 100’den fazla ülkede eğitim öğretime ara verilmiş 1.5 milyondan fazla öğrencinin eğitim hayatı durma noktasına gelmiştir (Unesco, 2020). Bu durum zorunlu uzaktan eğitime geçişi hızlandırmış ve teknolojinin eğitime entegrasyonu kaçınılmaz hale getirmiştir. Daha önce derslerinde teknoloji kullanmayan öğretmenler dahi konuları en etkin şekilde anlatabilmek amacıyla teknoloji kullanımı konusunda kendilerini değiştirmek ve geliştirmek durumunda kalmıştır (Vishnu, S ve ark, 2022).  Zaman içinde online eğitimin öğrenciye istediği an konuyu tekrar etme imkanı sunması, elektronik eğitim materyallerinin zamandan mekandan bağımsız olarak kullanılabilmesi, özellikle kimya gibi laboratuvar uygulamalarını içeren bilimlerde, laboratuvar ortamına taşınması veya görselleştirilmesi mümkün olmayan deneylerin öğrenciye ulaştırılabilmesi ve ekonomik olması gibi avantajları olduğu görülmüştür. Aynı zamanda geleneksel eğitim anlayışındaki öğretmen merkezli eğitim yerine öğrenci merkezli eğitime bırakmasıyla sınıf ve okullardaki teknolojik değişimin önemi bir kez daha anlaşılmıştır.  Buna örnek olarak eskiden sınıflarda yer alan kara tahtanın yerini teknolojik imkanların bütünleştiği etkileşimli tahtalara ve ders kitaplarının birincil ulaşılan kaynak yönünü etkileşimli tahtalardaki bilgisayar uygulamalarına bırakmasıdır. Geçmişten günümüze yaşanan bu önemli farklılıklar öğretmenin eğitimdeki merkeziyetçiliği yerine öğrenci ile birlikte bilgiyi yapılandırdıkları eğitim anlayışına doğru ilerlemeyi sağlamıştır (Elmas ve Geban, 2012; Keser, 2005). Gelişen teknoloji ile iç içe olan Z kuşağı öğrencilerine cep telefonu, tablet ve bilgisayar gibi dijital araçları etkileşime alan öğrenme ortamlarının oluşturulması ve teknolojik okuryazarlık seviyelerine uygun aktiviteler ve projeler yapılması öğrencilerin motivasyonlarına ve başarılarına katkıda bulunabilecektir (Conole ve Alevizou, 2010; Elmas ve Geban, 2012). Bu doğrultuda Milli Eğitim müfredatında yer alan öğretim programları çağın gereklilikleri ve öğrenenin ihtiyacı noktasında güncellenerek dinamik hale getirilmektedir. Güncel ortaöğretim kimya dersi öğretim programında birçok yetkinlikten bahsedilmekle beraber bunlardan biri /teknolojide temel yetkinlikler diğeri ise Dijital yetkinliktir. Her iki yetkinlik “bilgiye erişim ve bilginin değerlendirilmesi, saklanması, üretimi, sunulması ve alışverişi için bilgisayarların kullanılması ayrıca internet aracılığıyla ortak ağlara katılım sağlanması ve iletişim kurulması gibi temel beceriler ile desteklenmektedir”. Bu bağlamda öğretim programlarının gelişmelerle ve bilimsel, sosyal, teknolojik vb. ihtiyaçlarla koşutluğu da öğretim programında açıkça belirtilmektedir. Yine kimya dersi öğretim programında “Öğretim Programının Temel Felsefesi Ve Genel Amaçları” arasında “bilimsel ve teknolojik gelişmeleri sürekli takip ederek kendisini yenileyebilen, teorik bilgisini ve öğrendiklerini günlük hayatına aktarabilen bireylere ihtiyaç duyulduğu” da belirtilmektedir (T.C. Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Ortaöğretim Kimya Dersi (9,10,11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı).

Yukarıda bahsedilen konular göz önünde bulundurulduğunda henüz ders anlatış şekli alışkanlık haline dönüşmemiş öğretmen adaylarına alternatif yöntemlerin uygulamalı olarak gösterilmesi ve etkilerini kendi üzerlerinde görmelerinin sağlanmasının olası önyargılardan uzak bir şekilde bakış açılarına etki edeceği düşünülmektedir.